
79 School of Media and Communication 
 Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

 

Analysis of The News Coverage on Axact Software Company and Bol 
TV Channel in The News International- Karachi from May 2015 to 

May 2017 
Sehrish Rais Ahmed Hashmi1*, Tahir Yousuf1, and Dastar Ali Chandio2 

1 Department Mass Communication, Federal Urdu University of Arts, Sciences 
& Technology, Abdul Campus, Pakistan 

2Department of Media and Communication Studies Shaheed Benazir Bhutto 
University, Pakistan 

Abstract 
The study “Analysis of the news coverage on Axact Software Company 
and Bol TV Channel in The News international- Karachi from May 2015 
to May 2017 brings into focus newspaper coverage of the scam related to 
Axact Software Company and its upcoming TV Channel Bol. This study 
explores how The News International Karachi newspaper portrays and 
frames the issue of Axact and the BOL television network. This study also 
defined how newspapers give coverage without applying ethical, moral 
values of news. This study also discusses new media groups and related 
business rules set by the Pakistan Electronic Media Regularity Authority. 
The study finds a tendency in large media groups of the country to 
discourage the arrival of new media houses in the country. An environment 
of animosity between various media houses seems to exist that is further 
exacerbated in the absence of rules of the business set or vaguely set by the 
PEMRA. The study also reflects upon ethical reporting standards, 
especially when it comes to coverage of the issues related to the media 
industry itself. Fair reporting, right to reply, balancing of views, known 
and quality sources, and provision of truth seem to be alien values for such 
coverage. Anti-News is not only published but also proudly accepted and 
cherished by the editors.     

Keywords: Axact scam, Bol TV channel, the News International 
Karachi. 

 
 
 

                                                       
* Corresponding Author: sehrish.hashmi@fuuast.edu.pk 

mailto:sehrish.hashmi@fuuast.edu.pk


Analysis of The News Coverage... 

80 Media and Communication Review 

Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

Introduction 
Background of The Study 

Chief Executive Officer Shoaib Ahmed Sheikh launched Axact 
Software Company in 1997 in Pakistan. According to Axact Software 
Company's website, it provides education worldwide. Later this Software 
Company also launched a TV Channel in 2013. Axcat's customers are 40 
million in six continents, 100 countries, and 1,300 cities with 25,000 
workers." Dr. Tauseef Ahmed Khan stated later this Software Company 
also launched a TV Channel Bol in 2013. 

Brief History of the News International 
The News International-Karachi was launched on 11 February 1991 by 

Mir Shakeel -ur- Rehman, Jang group known as the largest print media 
group. The News International was their first English language morning 
newspaper and simultaneously published in Lahore, Karachi, Islamabad, 
and Rawalpindi. 

AXACT SOFTWARE Company’s TV Channel BOL 
According to Axact and Bol TV Channel’s website Bol is a complete 

media enterprise consisting of platforms that are important and relevant to 
our audience, including Television (News, Entertainment, and 
Sports) ‘‘This is our mission, and everything we do reflects this only this 
and nothing else, we work to be the number 1 with more than 50% of the 
revenues and profits of every global media market’’.  

Dr. Tauseef Ahmed Khan, a senior journalist and columnist, stated that 
Bol TV Channel had no license; therefore, the management purchased two 
small Channels, Aks and Labaik, and their names were proposed to be 
changed. Jobs in BOL TV Channel were publicized immensely through 
advertising on social media, and print media, including Dawn, and Jahan e 
Pakistan.  

Senior journalist Mazhar Abbas informed that Bol TV Channel 
management painted 20000’ vehicles in Pakistan and labeled Bol TV for 
free for its advertisement. 

Issue of Fake Degree and The Axact Software Company 
Senior journalist Nazeer Lagari stated Fake-degree scandal relating to 

Axact Software Company appeared in New York Times (Walsh, 2015) 



Hashmi et al. 

81 School of Media and Communication 
 Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

 

referring to it as "Fake Diplomas, Real Cash" he reported that Karachi-
based Information Technology Company 'Axact` Software Company' runs 
massive diploma mills and sells bogus degrees worldwide. This scam was 
discussed immensely in Pakistani print and electronic media".  

Interior Minister Chaudhry Nisar stated strict action against this fraud 
would be taken. Within 24 hours, the Federal Investigation Agency (FIA) 
raided Axact offices located in DHA Karachi, Islamabad, and seized 
computers and other equipment. Later, Chief Executive Officer of Axact 
and Bol, Shoaib Ahmed Sheikh, was arrested with his key employees. 

Interior Minister Chaudhry Nisar Ali Khan announced, "the 
government of Pakistan had written a letter to the FBI asking for its 
assistance in investigating the allegations leveled by the NYT story."   

Federal Investigation Agency took fast action and arrested the Chief 
Executive officer of Axact and Bol Shoaib Ahmed Shaikh along with other 
prominent colleagues and initially charged them with fraud and money 
laundering; later, the case was registered on public order by 420 and 468 
referred to as fraudulent (Ali, 2015). 

Dawn News stated, "According to FIA sources, FIR (7/2015) was 
registered through Saeed Memon — the assistant director of FIA's 
corporate crime circle — on behalf of the state. The individuals named in 
the FIR were subsequently arrested and are in FIA remand until June 7."  

"The FIR was registered under Pakistan Penal Code (PPC), and the 
accused have been booked under sections 420, 468, 471, 472, 473, 474, 
477-A, 109, and 34. The FIR was registered under Pakistan Penal Code 
(PPC), and the accused have been booked under sections 420, 468, 471, 
472, 473, 474, 477-A, 109, and 34."   

Chief Executive Officer of Axact Software Company and Bol media 
group Shoaib Ahmed Sheikh was released on August 24, 2016, after being 
kept in custody for sixteen months in prison and a fine of five lac Pakistani 
rupees (Tanoli, 2016). 

Before the New York Times newspaper exposed Axact's scam news 
story, it was earlier published in an Indian newspaper Hindustan Times. 
This newspaper also stated owner of Axact Software Company, Shoaib 
Ahmed Shaikh is a fraud and sells counterfeit degrees. Additionally, 
Hindustan Times published that a sensitive government organization is 



Analysis of The News Coverage... 

82 Media and Communication Review 

Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

launching Bol TV Channel in Pakistan, all media groups are afraid because 
of the arrival of Bol media, and it is hiring their senior journalists and 
famed anchors. Bol TV management took legal action against the 
Hindustan Times story and said Indian Newspaper was trying to defame 
Axact Company.  Hindustan Times Clarified in its another story related to 
ISI and BOLTv Channel, in which Hindustan Times published apologize 
note related to Axact and Bol Channel, and removed "defame" exclusive 
report from their website (Lashari, 2013). 

Axacts's scam story exposed by Hindustan Time was also discussed in 
Mubashir Lucman's talk show, Khara Such. In his show, it was concerned 
that the "plot of the news story in Hindustan Times aligned with Bol 
Channel was a conspiracy of the owner of the Jang Group Mir Shakeel-ur-
Rehman and relative of Jahangir Siddiqui, a recognized businessman of 
India and Pakistan. Both set a plan to scandalize the Bol media group. They 
made a deal with an Indian intelligence officer and a reporter for Hindustan 
Times to prepare a story in favor of the Jang group, opposing Bol Media 
group. Mir Shakeel Ur Rehman and Jahangir Siddiqui ordered the reporter 
to link this story with sensitive government organizations and spread it 
widely (ARY News, 2013). 

Dr. Tauseef Ahmed Khan stated that due to the Axact scam story, it is 
TV Channel Bol became a trending topic and centered among all media 
groups. Most of the employees of all media groups filled the application 
form of Bol TV Channel for getting jobs. According to media experts from 
all over Pakistan, two million Curriculum Vitae were sent from media 
employees, including different fields. Bol TV Channel approached 
prominent senior journalists, well-known anchors, and reporters and 
offered them heavy payments three times more than their current salaries. 

Chief Executive Officer of Axact Software Company Shoaib Ahmed 
Sheikh "promised its employees to provide them lavish lifestyle and 
luxuries, transport systems, health facilities, and bonuses which none 
media group has provided so far".  

Senior journalist Mujahid Barelvi stated that Kamran Khan was one of 
the leading journalists who left Geo news and became part of Bol TV 
Channel, following Asma Shirazi, Iftikhar Ahmed, and Mubashir Luqman, 
who teamed up with Bol TV media, and because of them joining, strong 
media groups felt economy fear. Bol TV Channel was hiring well-known 



Hashmi et al. 

83 School of Media and Communication 
 Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

 

journalists, anchors, and senior staff from all over the media. As a result, 
Geo news and Dawn news and Express Dunya news started teaming up 
against Bol TV Channel. 

"Star journalists started to leave their channels and seemingly pass into 
oblivion. They were actually gathering at Bol TV - a high profile print and 
the electronic media arm of Axact which had not yet gone on air." 

After the New York Times news story about fake degrees and genuine 
cash spread in Pakistan, it affected Bol TV Channel; the newly formed 
channel started facing crises immediately. Well-known journalists and 
anchors heard an alarming bell and started leaving Bol TV Channel. 
Kamran Khan was the first one who resigned from Bol TV Channel and 
later joined Dunya news. "I discussed the situation with other senior 
journalists associated with Bol TV and would decide after reviewing the 
situation. Around four hours after the tweet, Kamran Khan announced a 
resignation from the channel. Many respected senior journalists associated 
with BOL TV reviewing situation threadbare will make judgment soon, 
truth must prevail."   

Dr. Osama Shafiq stated closure of Bol TV Channel forced more than 
2000 media employees out of their jobs. During this period, every worker 
of Bol TV Channel stood up for his rights, and all jobless employees were 
suffering dead ends; therefore, they protested in all cities of Pakistan and 
ran a signature campaign to lift the ban from Bol TV Channel. 

Senior journalist Mazhar Abbas informed consolidated media groups 
were afraid of the arrival of Bol TV Channel because Bol TV Channel had 
set an exceptional standard of providing advanced systems, attractive 
salaries, and lavish facilities to its employee. No other media group could 
ever bring such fabulous changes to its familiar workers so far. 

The downfall of Bol's TV channel caused its takeover. Salman Iqbal, 
Chief Executive Officer (CEO) of ARY Digital Network and owner of 
ARY Digital, decided to take over Bol TV's management. This move 
aimed to restore the jobs of thousands of employees, but it ended this 
agreement after a few months. (ARY Announces Bol TV Takeover, 2015). 

Sindh High Court restored all Bol TV Channel and Axact Software 
Company accounts. Bol TV Channel was supposed to go on air till the end 
of the year (Tanoli, 2016). 



Analysis of The News Coverage... 

84 Media and Communication Review 

Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

Bol TV Channel started its regular transmission on December 25, 2016. 
In 2017 Bol TV Channel began to news and other programs in different 
local languages.  

Dr. Jabbar Khatak informed that the content of Bol TV Channel does 
not have quality, and instead of doing journalism, Bol TV Channel is 
revealing weak points of strong and established media groups.  

A well-known media personality Amir Liaquat Hussain is known as a 
rating star, joined Bol TV Channel; he did Ramzan Transmission and ran 
a show Aisa Nahi Chalayga which was once banned by PEMRA. Days 
later, Sindh High Court restored the program Aisa Nahi Chalayga and 
suspended the decision of the Pakistan Electronic Media Regulatory 
Authority.  

In March 2017, Bol TV Channel launched another news channel PAK 
News, former General Musharraf joined PAK News and ran a show Sab 
say pehly Pakistan (Pervez Musharraf launches career as TV analyst, 
2016). 

Problem Statement 
In this study, an aspect of the investigation will be considered how and 

why The News International-Karachi published content on Bol Channel 
and Axact. According to media experts and independent researchers, Jang 
Group was afraid of this upcoming channel. Therefore, it took it as a rival 
and tried to lay down by extraordinarily publishing inaccurate content 
without including sources and highlighted this case in The News 
International-Karachi. During this research, the perspective of the 
investigation will be considered that printed material relevant to Bol 
Channel and Axact Company was aware of the issue or The News 
International-Karachi dealt with this media as a rival. 

Rationale of the Study 
The News International-Karachi is one of Pakistan's most circulated 

and prominent English Language newspapers. According to media experts, 
The News International-Karachi did not take care of news values and could 
not establish principles of journalism on Bol channel and the Axact 
scandal. This newspaper highlighted the Axact scandal more than any other 
newspaper. Therefore, this research will explore the why and how The 
News International-Karachi did so. Moreover, this study will examine the 



Hashmi et al. 

85 School of Media and Communication 
 Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

 

issues of tiny electronic and print media groups' consolidation of large 
Groups' media concentration. Lacking PEMRA by setting no rules or 
policies for large media groups.  

According to media expert Dr. Tauseef Ahmed Khan, Geo News takes 
Bol Channels as a rival and tries to lay it down. According to media 
experts, multiple points here, Axact Company had been working for the 
last 17 years, and no media Group had any dispute with it. Why did no 
political, social organization, media group, or government think about it? 
But immediately after the announcement of Bol Channel exact company 
got accused. These all things will be discussed and explored in this study. 

Objectives  
This study will examine all the news stories, editorials, cartoons, and 

narratives used in articles related to the issue. 

• Quality of news content. 
• Balancing of views. 
• Collective narrative of the newspaper 

Literature Review 
Theoretical Framework 
Framing Theory 

For the study, framing theory has been selected. Framing theory 
focuses on how in mass media, relevant research work's coverage in the 
newspaper chosen is presented to its readers, which influences their 
choices about how to process that information because media has the 
power to effect immediate influence on the public. 

Media plays an essential role in influencing the perception of the 
public. That is why readers have the right to know the fair structured 
messages on any issue presented in the newspaper, as it is essential for 
media to publish all the problems as same it is equally crucial how 
problems are shown, for observation of any point it is indispensable to 
know how the narrative of the particular matter is framed in the newspaper. 

So framing theory will help towards the newspaper's narrative as well 
as on which subject of the issue newspaper focuses and emphasizes. With 
the help of the framing theory study will explore which information and 
investigative aspects of the study have been conveyed to the readers and 



Analysis of The News Coverage... 

86 Media and Communication Review 

Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

which specific news stories were necessary to include, but their exclusion 
has been observed. 

In the light of framing theory, the study may tell the way Axact scam 
is and how The News International-Karachi frames it to influence readers' 
understanding. 

Research Methodology 
The content analysis methodology is used for this study. The present 
research is qualitative, and multi-method is used to come to a reliable 
interpretation of the data and observations. ‘‘Multi-method research 
includes the use of more than one method of data collection or research in 
a research study or set of related studies.’’  

Sampling 
The study observes contents on selected pages of the newspaper. For 

the analysis, systematic sampling is used, and for keeping the newspaper's 
content, its front, back, and editorial pages are chosen because of their 
importance and impact. The scope of these selected pages included news 
stories, cartoons, articles, editorials, letters to the editor, etc.  

While collecting data for the study, 730 editions were found in two 
years, excluding 6 holidays of All Pakistan Newspaper Society (APNS) 
each year, which has a total number of 12. Thus 718 newspapers were 
available for the study. 

For sampling, every second day of the newspaper is included. After the 
selection of available 718 newspapers, 359 newspapers will be screened. 

In 359 available newspapers, there were 1436 pages, including front, 
back, and editorials screened. Approximately 15 news items are published 
every day on the front and back pages. Thus 10770 news are filtered, and 
two editorials are posted every day; therefore, 718 editorials are screened, 
approx. Six letters to the editor are published on the editorial page, so 2154 
letters to the editor are screened, four articles are posted on the editorial 
page every day, 2872 articles, and the newspaper publishes one cartoon 
daily, so 359 cartoons are screened. 
 



Hashmi et al. 

87 School of Media and Communication 
 Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

 

Research Questions 
For analysis of the study, two research questions were formulated, 

which aimed to address the following questions. 
1. What are the predominant themes of published content in The News 

International-Karachi from May 2015 to May 2017? 
2. How far do these themes contribute toward standards of fair and 

balanced reporting? 
Five supplementary questions were formulated to gain valuable 

additional information relevant to the study for question number one.  
With the help of these two research questions, the narrative used in 

news stories, editorials, cartoons, and articles related to the issue were 
observed. In the light of these two research questions, the quality of news 
content, balancing of views, and collective narrative of the newspaper was 
examined. 

The News International-Karachi, from May 2015 to May 2017, studied 
on Fake degree scandal relating to Axact Software Company and Bol TV 
Channel studied every second day of the newspaper and analyzed 359 
newspapers. 1436 pages of the front, back, and editorial pages reviewed. 
After the study of 10770 news stories on front and back pages, 718 
editorials, 2872 various articles, 2154 letters to the editor, and 359 cartoons 
on opinion pages were analyzed on fake degree scandal relating to Axact 
Software Company Bol TV Channel in The News International-Karachi. 

The total number of published content relevant to the study was 72. 
That included news stories 68(94.44%), three articles (4.16%), and only 
one (1.38%) cartoon. The News International-Karachi had not published 
an editorial and letters to the editor relevant to the topic. 

The most published part of the total content remained news stories 
68(94.44%). The News International-Karachi published 65 (95%) news 
stories on the fronts of its pages. A significant part of the news stories, 60 
(88.23%) was published in single-column. 

Findings 
Dr. Ahsan Akhtar Naz observed that quality content is hardly followed in 
all newspapers, and he raised some facts about reporting and news editing 
in his book 'Sahafati Zimmedariyan.' Dr. Ahsan Akhtar Naz says most 



Analysis of The News Coverage... 

88 Media and Communication Review 

Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

newspapers do not use appropriate language and do not fulfill the 
responsibilities of journalism; news is published from an unreliable source 
even just to grab the attention of reading headlines that are not relevant to 
the detailed given information which is not accurate journalism. 

Another Author agreed with the statement of Dr. Ahsan Akhtar Naz. 
Dr. Miskeen Hijazi (n.d.) wrote in "Pakistan Mein Iblaghiyat Taraqi or 
Masaail", media owners in our country have made journalism a business 
and deliberately forgot the ethics, responsibilities, and genuine role of 
newspapers. There was a time when journalism used to create awareness 
in public and never included any agenda so that an ordinary man could 
form his opinion through the newspaper, but now it is planned and cannot 
be called missionary journalism. 

In his book, Dr. Shafiq Jalandhri (n.d.), an educationist in mass 
communication writer of Sahafat Sahafi our Iblagh, discussed press issues 
and journalistic ethics. The writer says now media is in the race of 
competition, doing nothing except increasing sensationalism and putting 
their own interest in the news, which left a negative impact on the public, 
no objectivity and fairness are found in journalism, but this is the 
responsibility of journalists to portray facts without fabricating news. 
Newspapers have become a toll of blackmailing. Most newspapers 
exaggerate information to make scandals which has decreased the standard 
of newspapers. Not only these newspapers are biased too, but all these 
elements also spread negative factors in society and are harmful to our 
national security. APNS played a better role in freedom of the press in an 
era of democratic government as compared to military governments. 

The role of ownership in the creation and delivery of news content was 
analyzed by Maheshwari (2015). The researcher analyzed two English 
news channels in India. India Today and NDTV 24×7, and focused on 
ownership pattern, established role of ownership, quality of news content 
and influence of media ownership, and literature review was done on 
Altschull's theory 1984, he contends that "the content of the press is 
directly correlated with the interests of those who finance the press. And 
another theory of Shoemaker and Reese was included, this theory explains 
"media ownership and news content points out that the owners of a media 
organization have the ultimate power over the news content of the 
newspapers."   



Hashmi et al. 

89 School of Media and Communication 
 Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

 

The researcher concluded that rules to prevent collective ownership 
and the media TV channel community's use in the request are prohibited. 
It's probably only owned by companies. Monopoly on the right, oligopolies 
(privately owned media), and the lack of diversity in media ownership or 
content are issues that are directly linked to questions of freedom of 
expression and media access. 

Another research on media ownership was done by Apuke (2016), 
exploring the issues of media ownership and control in Nigeria. Oberoi 
Destiny Apuke studied and analyzed four kinds of media ownership and a 
pattern of significant media ownership in Nigeria. 
1. Government ownership 
2. Private ownership 
3. Mixed ownership 
4. Community ownership 

The researcher examined that media ownership is always an issue in 
media discourse, and the type of practiced ownership determines the 
freedom and efficiency of any organization as well. As the laws of media 
patterns are essential to both media owners and media practitioners, he also 
identified the various media control mechanisms in society, in which 
advertisers' management, legal authority, and ethical control were 
included. The researcher found Government ownership and Private 
ownership are more critical than Mixed ownership and Community 
ownership, so it was recommended that both ownerships of Government 
ownership and Private ownership be freely practiced. Media should not be 
in the hands of rich people over the money of the poor. 

Table 1 
Total Published News Stories 

Column-Size News Stories Front Back 
4 Column 1 1  
3 Column 3 3  

Double Column 4 4  
Single Column 60 57 3 



Analysis of The News Coverage... 

90 Media and Communication Review 

Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

Bylines’ reporter Shakeel Anjum was the most published reporter who 
had reported 4 (17.39%) news stories. 

34 (50%) news stories were reported from Islamabad as their dateline. 
Fake-degree scandal 20 (24.4%) remained the most published theme. A big 
part of the news stories, 65(95.58%), was published in 2015. Sources of 
40(58.82%) news stories remained of correspondents. The content analysis 
showed newspapers gave only place and space to the study. 

The most published themes remained fake degree scandal 20(24.4%) 
during the selected period, which became part of the discussion in news 
stories, articles, and significant pieces of one and only published cartoon. 
Analysis of the narrative explored that there were a total of 33 various 
themes highlighted in the total content of the newspaper and a full 
frequency of 33 different content observed as 82. 

Thematic Distribution of Total Published Content related to Axact 
Software Company and Bol TV Channel in The News International-
Karachi from May 2015 to May 2017, explained through tables. 33 themes 
have been mentioned in a table and categorized in three columns as 
highlighted themes, their total frequency, and percentage. 

Table 2 
Thematic Distribution of Total Published Content  

Highlighted Themes Frequency Percentage 
Axact Software Company 11 13.42% 
Fake degree scandal 20 24.4% 
Pakistan's reputation 4 4.88% 
Bol TV Channel jobs 5 6.1% 
HEC ranking details of Pakistani 
Universities 1 1.22% 

The backing of military establishment 1 1.22% 
False vision of Bol TV Channel 1 1.22% 
Income of Axact 1 1.21% 
Money laundering 2 2.44% 
Proposing joint inquiry team 1 1.22% 
Axact as a technology company 1 1.22% 
Show cause notice 1 1.22% 
Real owner of Axact 1 1.22% 



Hashmi et al. 

91 School of Media and Communication 
 Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

 

Highlighted Themes Frequency Percentage 
Fake degree laws 1 1.22% 
Foreign currency account 1 1.22% 
FIA raids 3 3.66% 
Senior journalist saving Bol TV Channel 1 1.22% 
Axact's bank accounts 3 3.66% 
Finding of Axact main source of income 1 1.22% 
Bol TV Channel's  equipment 4 4.88% 
Shoaib Sheikh's confessions 1 1.22% 
Axact's tax exemption 2 2.44% 
Shoaib Sheikh's Health 1 1.22% 
Hawala hundi 1 1.22% 
Axact's employees arrested 3 3.64% 
Labaik Channel 1 1.22% 
Axact's offshore companies 1 1.22% 
Axact's charge sheets 2 2.44% 
Fake degree victims 3 3.66% 
Bail of CEO 1 1.22% 
Axact's clients details 1 1.22% 
Shares of Axact 1 1.22% 

Discussion of the Results 
Cartoons 

The News International-Karachi published only one cartoon during the 
selected period. The newspaper discussed cheating and fraud of fake 
degrees scandal in it. Axact Software Company worked worldwide and 
looted many innocent students. This scam spoiled the image of Pakistan. 
The cartoon was published without the name of its cartoonist. This is a 
violation of journalism ethics because newspapers must publish the 
cartoonist's name. 

 
Articles 

The News International-Karachi published three articles relevant to the 
study; all three pieces were posted by different columnists.  

 



Analysis of The News Coverage... 

92 Media and Communication Review 

Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

Columnists discussed various themes related to Axact Software 
Company and Bol TV Channel in their write-ups. In a selected period, all 
four articles were published between May 23, 2015, to June 6, 2015. 

The narrative of the three published articles exposed a multitude of 
facts. Based on these facts, some logical questions were raised, which 
proved these facts were weak and imbalanced. 

The investigative aspect was not discussed in all three published 
articles; in-fact columnist did not raise any investigative question and did 
not include any statement from Axact’s employees or the CEO of Axact. 
To make columnist statements facts fair and balanced, they should have 
added comments of Axactians. This makes clear the sense narrative of the 
published articles was an imbalanced and one-sided story. 

News Stories  
The News International-Karachi published 68(94.44%) news stories 

relevant to the study. The newspaper's narrative was best expressed on its 
front pages. Analysis of the news stories brought some facts that proved 
that this section's description did not follow standards of fair and balanced 
reporting. 

Many news stories were repetitive. Sources of various important news 
stories remained correspondents. Interior Minister Chaudhry Nisar was the 
only politician to speak the most about this scandal. 

The newspaper had published arrested news stories of Axact Chief 
Executive Officer Shoaib Ahmed Sheikh and his employees, but no news 
story was published upon their release. 

The newspaper did not publish any statement from Shoaib Ahmed 
Sheikh and the current employees of Axact. Issuing their information could 
have balanced the narrative of the newspaper. 

Essential information was missing in the newspaper's narrative that an 
Indian newspaper Hindustan Times reported Axact sold bogus degrees, on 
which Axact management took legal action against the newspaper. Later, 
Hindustan Times removed that report from the website (images attached in 
annex). The News International-Karachi did not include a reference to that 
report, which could have strengthened the newspaper's narrative. 

 



Hashmi et al. 

93 School of Media and Communication 
 Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

 

Conclusion 
Analysis of the narrative makes clear sense. The description adopted 

by the newspaper was a one-sided story. The News International-Karachi 
played the role of the judge in their reporting. Violation of Canon of 
journalism code of conduct and Council of Pakistan Newspapers Editors 
observed in published content relevant to the study.    

Narrative related to the Axact scam was imbalanced and weak. 
Moreover, proper protocols of reporting had also not been followed. All 
this lack proved that the report adopted by The News International-Karachi 
did not follow standards of fair reporting and failed to balance its views. 

The study shows that the coverage of Axact Software Company and 
Bol TV Channel in The News International-Karachi resulted from the 
economic war between the Jang group and Bol media group. Bol TV 
Channel claimed this would be the number one Channel in the Pakistani 
media industry. Therefore, they hired top rating hosts, anchors, and other 
staff from big media groups, including Dunya news and Ary News, Geo 
News, and express-news. Most of the big names of Geo news left geo and 
joined Bol TV Channel. Jang media group felt economic fear, so both 
rivals fought, and media employees had to bear this loss. 

When the two years’ coverage was analyzed in the light of formulated 
research questions, the newspaper adopted unfair and imbalanced 
reporting in the narrative of the fake degree scandal relating to Axact 
Software Company and Bol TV Channel. 

Recommendation  
This imbalanced and biased narrative was adopted because of the 

economic war between the Jang media group and the Bol media group. 
So, it also calls for the government and Pakistan Electronic Media 
Regulatory Authority to reform and implement such laws that allow easy 
entry of new channels in the media industry and control the concentration 
of media groups.  

To address issues such as these, there must be a press complaint 
system in Pakistan; Government and the newspaper industry should make 
it fully functional. 

 



Analysis of The News Coverage... 

94 Media and Communication Review 

Volume 2 Issue 2, Fall 2022 

References 
Ali, I. (2015, May 27). FIR registered against Axact CEO, six others in 

fake degree scam. Dawn. https://www.dawn.com/news/1184433  
Apuke, D. O. (2016). Media ownership and control in Nigeria: an overview 

of the Marxist and pluralist theories. Journal of New Media and Mass 
Communication, 54, 31–33.  

ARY announces Bol TV takeover. (2015, August 18). The Express 
Tribune. https://tribune.com.pk/story/940302/ary-announces-bol-tv-
takeover       

Walsh, D. (2015, May 17). Fake diplomas, real cash: Pakistani company 
Axact reaps millions. New York Times. 
https://www.nytimes.com/2015/05/18/world/asia/fake-diplomas-real-
cash-pakistani-company-axact-reaps-millions-columbiana-
barkley.html    

Fake Diplomas, Real Cash: Pakistani Company Axact Reaps Millions. 
(2015, May 18). https://www.nytimes.com/2015/05/18/world 
/asia/fakediplomas-real-cash-Pakistani-Company-Axact-reaps-
millions-columbianabarkley.html 

Hijazi, M. (n.d.). Pakistan Mein Iblaghiyat Taraqi or Masaail.  
Jalandhri, S. (n.d.). Sahafat Sahafi our Iblagh.  
ARY News. (2013, October 28). Khara Sach [Video]. Dailymotion.  

https://www.dailymotion.com/video/x16j64t  
Lashari, J. (2013, October 28). Hindustan times clarifies that its story 

about isi and bol tv channel in Pakistan, was wrong. Unews TV. 
https://www.unewstv.com/7643/hindustan-times-clarifies-that-its-
story-about-isi-and-bol-tv-channel-in-pakistan-was-wrong 

Maheshwari, M. (2015). The role of media ownership in creation and 
delivery of news content: Case study of two English News Channels 
(Paper presentation). International Conference of Communication for 
Social Change and Development: Imperatives and Constraints. 
Himachal Pradesh University, Shimla, India. 

Pervez Musharraf launches career as TV analyst. (2017, February 17). 
Dawn. https://www.dawn.com/news/1317329/pervez-musharraf-
launches-career-as-tv-analyst  

Tanoli, I. (2016, August 24). Court acquits Axact CEO Shoaib Shaikh in 
money laundering case. Dawn. https://www.dawn.com/news/1279678  

https://www.dawn.com/news/1184433
https://tribune.com.pk/story/940302/ary-announces-bol-tv-takeover
https://tribune.com.pk/story/940302/ary-announces-bol-tv-takeover
https://www.nytimes.com/2015/05/18/world/asia/fake-diplomas-real-cash-pakistani-company-axact-reaps-millions-columbiana-barkley.html
https://www.nytimes.com/2015/05/18/world/asia/fake-diplomas-real-cash-pakistani-company-axact-reaps-millions-columbiana-barkley.html
https://www.nytimes.com/2015/05/18/world/asia/fake-diplomas-real-cash-pakistani-company-axact-reaps-millions-columbiana-barkley.html
https://www.nytimes.com/2015/05/18/world%20/asia/fakediplomas-real-cash-Pakistani-Company-Axact-reaps-millions-columbianabarkley.html
https://www.nytimes.com/2015/05/18/world%20/asia/fakediplomas-real-cash-Pakistani-Company-Axact-reaps-millions-columbianabarkley.html
https://www.nytimes.com/2015/05/18/world%20/asia/fakediplomas-real-cash-Pakistani-Company-Axact-reaps-millions-columbianabarkley.html
https://www.dailymotion.com/video/x16j64t
https://www.unewstv.com/7643/hindustan-times-clarifies-that-its-story-about-isi-and-bol-tv-channel-in-pakistan-was-wrong
https://www.unewstv.com/7643/hindustan-times-clarifies-that-its-story-about-isi-and-bol-tv-channel-in-pakistan-was-wrong
https://www.dawn.com/news/1317329/pervez-musharraf-launches-career-as-tv-analyst
https://www.dawn.com/news/1317329/pervez-musharraf-launches-career-as-tv-analyst
https://www.dawn.com/news/1279678

	Background of The Study
	Chief Executive Officer Shoaib Ahmed Sheikh launched Axact Software Company in 1997 in Pakistan. According to Axact Software Company's website, it provides education worldwide. Later this Software Company also launched a TV Channel in 2013. Axcat's cu...
	Brief History of the News International
	AXACT SOFTWARE Company’s TV Channel BOL
	Issue of Fake Degree and The Axact Software Company

	The News International-Karachi is one of Pakistan's most circulated and prominent English Language newspapers. According to media experts, The News International-Karachi did not take care of news values and could not establish principles of journalism...
	According to media expert Dr. Tauseef Ahmed Khan, Geo News takes Bol Channels as a rival and tries to lay it down. According to media experts, multiple points here, Axact Company had been working for the last 17 years, and no media Group had any dispu...
	Objectives
	Theoretical Framework
	Framing Theory
	Research Methodology
	The study observes contents on selected pages of the newspaper. For the analysis, systematic sampling is used, and for keeping the newspaper's content, its front, back, and editorial pages are chosen because of their importance and impact. The scope o...
	While collecting data for the study, 730 editions were found in two years, excluding 6 holidays of All Pakistan Newspaper Society (APNS) each year, which has a total number of 12. Thus 718 newspapers were available for the study.
	For sampling, every second day of the newspaper is included. After the selection of available 718 newspapers, 359 newspapers will be screened.
	In 359 available newspapers, there were 1436 pages, including front, back, and editorials screened. Approximately 15 news items are published every day on the front and back pages. Thus 10770 news are filtered, and two editorials are posted every day;...
	Research Questions
	For analysis of the study, two research questions were formulated, which aimed to address the following questions.
	1. What are the predominant themes of published content in The News International-Karachi from May 2015 to May 2017?
	2. How far do these themes contribute toward standards of fair and balanced reporting?
	Five supplementary questions were formulated to gain valuable additional information relevant to the study for question number one.
	With the help of these two research questions, the narrative used in news stories, editorials, cartoons, and articles related to the issue were observed. In the light of these two research questions, the quality of news content, balancing of views, an...
	The News International-Karachi, from May 2015 to May 2017, studied on Fake degree scandal relating to Axact Software Company and Bol TV Channel studied every second day of the newspaper and analyzed 359 newspapers. 1436 pages of the front, back, and e...
	The total number of published content relevant to the study was 72. That included news stories 68(94.44%), three articles (4.16%), and only one (1.38%) cartoon. The News International-Karachi had not published an editorial and letters to the editor re...
	The most published part of the total content remained news stories 68(94.44%). The News International-Karachi published 65 (95%) news stories on the fronts of its pages. A significant part of the news stories, 60 (88.23%) was published in single-column.
	Findings
	Table 1
	Total Published News Stories
	Bylines’ reporter Shakeel Anjum was the most published reporter who had reported 4 (17.39%) news stories.
	34 (50%) news stories were reported from Islamabad as their dateline. Fake-degree scandal 20 (24.4%) remained the most published theme. A big part of the news stories, 65(95.58%), was published in 2015. Sources of 40(58.82%) news stories remained of c...
	The most published themes remained fake degree scandal 20(24.4%) during the selected period, which became part of the discussion in news stories, articles, and significant pieces of one and only published cartoon. Analysis of the narrative explored th...
	Thematic Distribution of Total Published Content related to Axact Software Company and Bol TV Channel in The News International-Karachi from May 2015 to May 2017, explained through tables. 33 themes have been mentioned in a table and categorized in th...
	Thematic Distribution of Total Published Content
	The News International-Karachi published only one cartoon during the selected period. The newspaper discussed cheating and fraud of fake degrees scandal in it. Axact Software Company worked worldwide and looted many innocent students. This scam spoile...
	Articles
	The News International-Karachi published three articles relevant to the study; all three pieces were posted by different columnists.
	Columnists discussed various themes related to Axact Software Company and Bol TV Channel in their write-ups. In a selected period, all four articles were published between May 23, 2015, to June 6, 2015.
	The narrative of the three published articles exposed a multitude of facts. Based on these facts, some logical questions were raised, which proved these facts were weak and imbalanced.
	The investigative aspect was not discussed in all three published articles; in-fact columnist did not raise any investigative question and did not include any statement from Axact’s employees or the CEO of Axact. To make columnist statements facts fai...
	News Stories


