جدیدفقہی مسائل میں قراءاتِ قرآنیہ سےاستدلال کا منہج
Method of Reasoning from Qur’anic Recitations in Modern Jurisprudential Issues
Abstract
Abstract Views: 96It is an indisputable fact that Allah Almighty has revealed the Holy Qur’an in different dialects that beholds wisdom. It is upon Muslim scholars to convey the Qur’an to its readers and to translate and interpret underlying wisdom in it. In fact, the Holy Qur’an is the valid source that provides the fundamental principles of Islamic Jurisprudence. This is the reason why the Jurists have keenly explored the Holy Qur’an in every age. They had made arrangements to learn the knowledge of recitations and refer to the readers in time of need so that the recitations could indicate the effects of modern Jurisprudence. In this Article, an attempt has been made to bring forth the examples from the recitations of the Holy Qur’an which have an effect on the rules of Jurisprudence which are directly related to modern Jurisprudential issues:1) the Maqam-e-Ibrahim is commanded to offer prayers; 2) What is the ruling on fighting within the limits of Haram Shareef ? 3) What is the ruling of Islamic excuse for a wife? 4) What is the order of ablution in case of holding the wife by hand? 5)Torture is prohibited for secretary and witness.6) What is the true ruling on entering Islam? And at the end of the article, the summary is briefly stated.
Key Words: Method of reasoning,Qur’anic recitations,Modern jurisprudence issues.
Downloads
References
القرآن الکریم۔
الطحاوی ،ابوجعفراحمد بن محمد، احکام القرآن الکریم(استنبول :مركز البحوث الاسلامیہ ،۱۴۱۸ھ)۔
الجصاص ،احمدبن علی ابوبکر ، احکام القرآن للجصاص(بیروت:دارالکتب العلمیہ،۱۴۱۵ھ) ۔
الآ لوسی،شہاب الدین ، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم (بیروت :دارالکتب العلمیۃ، ۱۴۱۵ھ )۔
القیسی ،مکی بن ابی طالب، الکشف عن وجوہ القراءات السبع (بیروت :المؤسسۃ الرسالۃ،۱۴۰۴ھ )۔
القنوجی،صدیق حسن خان، نيل المرام من تفسير آيات الاحكام (بیروت:دار الكتب العلمية،۲۰۰۳ء)۔
الرازی،ابوعبداللہ فخرالدین، مفا تیح ا لغیب(بیروت:دار احیاء التراث العربی،۱۴۲۰ھ)۔
القرطبی، محمدبن احمد ،الجامع لاحکام القرآن (قاہرۃ:دارالکتب المصریہ،۱۳۸۴ھ)۔
الز مخشری، ابوالقاسم محمود،تفسیرالکشاف(بیروت:دارالکتب العربی،۱۴۰۷ھ)۔
العسقلانی ،حافظ ابنِ حجر ، فتح الباری(مدینہ منورہ:مكتبۃ الغرباء الاثرية ،۱۴۱۷ھ)۔
البخاری،محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح ( بیروت:دار طوق النجاۃ،۱۴۲۲ھ)۔
الشوکانی،محمدبن علی،تفسیر فتح القدیر(بیروت :دارِ ابن کثر، ۱۴۱۴ھ)۔
الشوکانی،محمد بن علی، نیل الاوطار(مصر:دارالحدیث،۱۴۱۳ھ)۔
الصنعانی،محمدبن اسماعیل،سبل السلام(مصر:دارالحدیث،س ن)۔
الشافعی، محمد بن ادریس، کتاب الام(بیروت :دار المعرفۃ ، ۱۴۱۰ھ)۔
النحاس ،احمدابوجعفر، اعراب القرآن،( بیروت : دارالکتب العلمیۃ ،۱۴۲۱ھ)۔
ابنِ کثیر، اسماعیل بن عمر ،تفسیر القرآن العظیم(بیروت:دارالکتب العلمیۃ،۱۴۱۹ھ)۔
الزجاج، ابراہیم بن السری ،معانی القرآن واعرابہ(بیروت:دار الکتب العلمیۃ ،۱۴۰۸ھ )۔
الاخفش ،ابوالحسن المجاشعی،معانی القرآن للاخفش(قاہرۃ:مکتبۃ الخانجی ،۱۴۱۱ھ )۔
ابن الفارس، ابوالحسن احمد،معجم مقایس اللغۃ ،(بیروت: دارالفکر ، ۱۳۹۹ھ)۔
الزرکشی ،بہادرمحمد ،البرھان فی علوم القرآن(قاہرۃ:داراحیاء الکتب العربیۃ ، ۱۳۷۶ھ)۔
ابنُ الجوزی ،جمال الدین ،زاد المسیِرفی علم التفسیر(بیروت:دارالکتب العربی،۱۴۲۲ھ )۔
السیوطی ،جلال الدین ، الاتقان فی علوم القرآن(قاہرۃ:الہیئۃ المصریۃ للکتاب،۱۳۹۴ھ )۔
الاصفہانی، ابوالقاسم الراغب ، المفردات فی غریب القرآن (بیروت:دارالقلم،۱۴۱۲ھ)۔
الذہبی ،شمس الدین ،معرفۃ القراء الکبارعلیٰ الطبقات والاعصار(بیروت:دارالکتب العلمیۃ،۱۴۱۷ھ) ۔
ابن الجزری ،شمس الدین، النشر فی القراءات العشر(بیروت:المطبعۃ التجاریۃ الکبریٰ ،س ن ندارد)۔
الدمیاطی ، شہاب الدین ،اتحاف فضلاء البشر فی القراءات (بیروت: مکتبۃ الکلیات الازہریۃ ،۱۴۰۷ھ) ۔
العسقلانی، شہاب الدین ، لطائف الاشارات لفنون القراءات(ریاض ،مجمع الملک فہد ،۱۴۳۴ھ)۔
السمین الحلبی ،شہاب الدین ،الدرالمصون فی علوم الکتاب المکنون(دمشق ،دارالقلم، سن ندارد)۔
الزرقانی ،عبدالعظیم ،مناہل العرفان فی علوم القرآن(قاہرۃ:مطبعۃ عیسیٰ الحلبی وشرکائہ ،سن نامعلوم) ۔
القاضی،عبدالفتاح ، البدرور الزاہرۃ فی القراءات العشر المتواترۃ (بیروت:دار الکتب العربیۃ ،سن ندارد)۔
الفارسی ،علی الحسن بن عبدالغفار ،الحجۃ فی علل القراءات السبع (بیروت:دارالکتب العلمیہ،۱۹۷۱ء )۔
الطبری،محمد بن جریر ،جامع البیان عن تاویل آی القرآن(قاہرۃ :مرکز البحوث الاسلامی ،۱۴۲۰ھ)۔
الاندلسی ،محمدابوحیان ،البحرالمحیط فی التفسیر ( بیروت:دارالفکر ،۱۴۲۰ھ)۔
ابن عطیۃ ،عبدالحق بن غالب ،المحررالوجیزفی تفسیرالکتاب العزیز(بیروت : دارالکتب العلمیۃ ،۱۴۲۲ھ) ۔
ابنِ زنجلۃ ،عبدالرحمٰن بن محمد ، حجۃ القراءات العشر(بیروت :دارالرسالۃ ،سالِ اِشاعت نامعلوم)۔
ابنِ ماجہ، محمد بن یزید، سنن ابن ماجہ(قاہرۃ:دار احياء الكتب العربیہ ، سن ندارد)۔
ابنِ خالویہ،حسین بن احمد، الحجۃ فی القراءات السبع (بیروت: دارالشروق،۱۴۰۱ھ)۔
پانی پتی ، قاضی ثناء اللہ ، التفسیر المظہری(کوئٹہ:مکتبۃ الرشیدیہ ، ۱۴۱۲ھ)۔
شیخ الاسلام علامہ ابنِ تیمیہ، مجموع الفتاوی ٰ(مدینہ منورہ: الجامعۃ الاسلامیۃ،۱۴۲۴ھ)۔
عطیۃ، محمدہدیل، اثر اختلاف الاعراب فی تفسیر القرآن(غزۃ :الجامعۃ الاسلامیۃ ، ۱۴۳۰ھ)۔
عکبری ،عبداللہ ، املاء مامن بہ الرحمٰن مِنْ وجوہ الاعراب والقراءات(بیروت :دارالکتب العلمیۃ ، ۱۳۹۹ھ)۔
مجاہد ،احمدبن موسیٰ ،کتاب السبعۃ فی القراءات (قاہرۃ: دارالمعارف الاسلامیہ ، ۱۴۰۰ھ)۔
محمد حبش،القراءات المتواترۃ واثرھا فی الرسم القرآنی والاحکام الشریعۃ (دمشق:دارالفکر ،۱۴۱۹ھ )۔
محیسن، محمد سالم،ا لقراءات واثرھافی علوم العربیۃ(قاہرۃ :مکتبۃ الکلیات الازہریۃ ،۱۴۰۴ھ)۔
Copyright (c) 2022 Qari Abdul Nasir Madni, Hafiz Masood Qasim, Zahid Husain Shakri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC-BY) 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.