ریاست کی تشکیل و تعمیر میں خصوصی افراد کےکردار کی عصری تطبیقات:عہد نبویؐ کےتناظر میں تجزیاتی مطالعہ
The Role of Special People in the Formation and Construction of the State - Analytical Study in the Context of the Prophet's Covenant and Contemporary Applications
Abstract
Abstract Views: 14The Holy Prophet SAW took active measures to bring about a state. Education, parenting, food, housing, and atonement are all covered in those steps. They were greatly helped by the companion of the holy prophet SAW. Although everyone participated in these actual actions, unique individuals continued to play a significant role. The Holy Prophet SAW built the Islamic state by utilising the specific skills of these individuals. For instance, Ammar ibn Jamu was a jihadi figure, while Mauz ibn Jaaml was dispatched as the agent of Yman. Abdudullah ibn Makhtoom was chosen as Mouzn (Azan calling man) and teacher along with the deputy Madina Munwwra. Abdur Rahman ibn Auaf's economic and social contributions are readable. In the contemporary age, notable figures like Dr. Tah Hussain, Abdulallah Ibn Baz, and Ahmed Yaseen attained prominence in society despite having physical disabilities and fulfilled their political, social, and educational roles. There is no such state or nation where persons with disabilities are not present. The holy prophet made these handicapped persons useful by describing their traits, which is what is needed right now. They (the specialists) thereafter took part in state construction. It's time to use these people to the advantage of their nation and state by including them directly or indirectly in governmental decisions.
Downloads
References
لقرآن الکریم۔
ابن سعد، محمد بن سعد، الطبقات الکبریٰ،(دارالکتب العلمیہ،بیروت ،۱۹۹۰ء)۔
ابن القیم، محمد بن ابو بکر، اعلام الموقعین عن رب العالمین،( دار ابن الجوزی، ریاض،ط ۱۴۳۲ھ)۔
ابن ہشام ،محمد عبد الملک ،السیرۃ النبویۃ ،( دار الکتب العلمیہ ، بیروت، س ن )۔
ابو نعیم ،احمد بن عبد اللہ بن احمد ، حلیۃ الاولیاء و طبقات الاصفیاء، (دار الکتاب العربی، بیروت ،۱۴۰۹ھ)
ابن جوزی، کتاب الحدائق فی علم الحدیث والزہدیات ، (دار الکتب العلمیہ ، بیروت،س ن ) ۔
احمد بن حنبل ، امام، المسند ،(دار الکتب العلمیہ، بیروت، س ن)
دار قطنی ،علی بن عمر ، السنن، (دار المعرفۃ ، بیروت، ۲۰۰۱ء)۔
ذہبی ،محمد بن احمد ،تذکرۃالحفاظ ، (دارالکتب العلمیہ،بیروت، لبنان ، ۱۹۹۸ء) ۔
ذہبی ، محمد بن احمد ، سیر اعلام النبلاء، (تحقیق : شعیب الارناؤوط ،طبعہ ثالثہ، ۱۹۸۵ء)۔
بخاری، ابو عبداللہ محمد بن اسماعیل،الجامع الصحیح ، کتاب فضائل القرآن ،باب خیر کم من تعلم القرآن ،(مکتبہ دار السلام، لاہور، ۱۹۹۹ء) ۔
حاکم ،زین الدین عبد الرحیم بن الحسین ، المستدرک علی الصحیحین ، (مکتبۃ السنۃ ، قاہرہ،۱۴۱۰ھ)
الزحیلی، ڈاکٹر وھبہ،الفقہ الحنبلی المیسر، (دار القلم، دمشق،ط ۹۱۹۷ء)۔
سمعانی ، منصور بن محمد ،تفسیر القرآن ، (تحقیق: یاسر بن ابراہیم ، داراوطن ،ریاض ،۱۴۱۸ ھ) ۔
ابوالاعلیٰ، سیّد مودودی، اسلامی ریاست ،(اسلامک پبلی کیشنز لمیٹڈ، لاہور، ١٩٨٥ء)
مسلم،الامام، ابی الحسین بن حجاج بن مسلم القشیری النیسابوری، صحیح مسلم، (دار السلام للنشر والتوزیح،الریاض، ١٤٢١ھ)
ادریس ثاقب ،قاری ، ڈاکٹر عبدالغفار و حافظ انتظار احمد، انٹرویو:(رائیونڈ،لاہور، ۲۵ ستمبر۲۰۱۷ء)۔
عرفانی ،رانا تاب، انٹرویو: (ڈاکٹر عبدالغفار، حافظ انتظار احمد،فیصل آباد ،۱۵ مارچ ۲۰۱۷ء)۔
Copyright (c) 2023 Hafiz Intizar Ahmad, Dr. Abdul Ghaffar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC-BY) 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.