the اِنفرادی حقِ تملیک اور اس کے حدود و قیود:اسلامی تعلیمات کی روشنی میں تجزیاتی مطالعہ

Individual ownership and its limits and restrictions: An Analytical Study in the Light of Islamic Teachings

  • Muhammad Afzal Minhaj University, Lahore, Pakistan.
  • Muhammad Abu Bakar Munhaj College for Women, Lahore, Pakistan.
Keywords: Individual ownership, Possession, disposal, profit sharing, trustee, usufruct, hoarding.

Abstract

Abstract Views: 0

Possession of wealth is not against the Islamic economic system. Islam recognizes the individual right to property as there is no right of disposal without proof of ownership. In Islam, the individual right in possession and disposal, while the collective right in profit sharing, has been recognized. In individual ownership, a person is not absolutely free, but he has to pay the rights in the form of charity. Only Allah is the true owner of all things, while man, as a trustee, is only authorized to dispose of them. That is why the main purpose in Islam is not ownership, but the general utility and profit of the property. Islam recognizes the individual right to possession of property, but the individual right to usufruct is completely un-Islamic. Similarly, individual ownership is permitted in Islam, but hoarding of owned goods is absolutely prohibited.

Downloads

Download data is not yet available.

References

*Corresponding author: [email protected]

( ) جرجانی، علی بن محمد بن علی الزین الشریف (740-816ھ)، کتاب التعریفات،) بیروت، لبنان: دار الکتب العلمیۃ، 1983ء(، 1: 295

( ) بخاری، ابو عبد اللہ محمد بن اسماعیل بن ابراہیم بن مغیرہ، الجامع الصحیح، کتاب المغازی، باب غزوة خيبر،) بیروت، لبنان: دار ابن کثیر، 1987ء،(

: 1549، رقم: 3998

( ) بلاذری، احمد بن یحی بنی جابر (279ھ/ 892ء) ، انساب الاشراف، )مصر، دار المعارف، 1959ء(، 1: 512

( ) حمید اللہ، ڈاکٹر (1908-2001ء)، خطبات بہاولپور،) اسلام آباد، پاکستان: ادارہ تحقیقات اسلامی، 1992ء(، 276۔

( ) ماوردی، ابو الحسن علی بن محمد بن محمد بن حبیب البصری البغدادی(364-450ھ)، الاحکام السلطانیہ والولایات الدینیۃ،) قاہرہ، مصر: دار الحدیث،(

: 272

( ) بخاری، الجامع الصحیح، کتاب فضائل الصحابۃ، باب مناقب قرابة رسول الله ﷺ، 3: 1360، رقم: 3508

(ہمارا وارث کوئی نہیں بلکہ جو ہم چھوڑیں وہ صدقہ ہے۔ )

( ) البقرۃ، 2: 284۔

( ) البقرۃ، 2: 107۔

( ) النحل، 16: 52۔

( ) البقرۃ، 2: 155۔

( ) البقرۃ ،2: 279۔

( ) النساء،4: 6

( ) یٰس، 36: 71

( ) النساء، 4: 29

( ) النساء، 4: 5

( ) المعارج، 70: 24، 25۔

( ) التوبۃ، 9: 41۔

( ) النور، 24: 27۔

( ) النساء، 4: 5

( ) شاہ ولی اﷲ محدث دہلوی، أحمد بن عبد الرحیم(1114-1176ھ)، حجۃ اﷲ البالغۃ،) بیروت، لبنان: دار الجیل( 103:2

( ) الاعراف، 7: 10

( ) النساء، 4: 5

( ) آل عمران، 3: 14

( ) طاہر القادری، ڈاکٹر، اسلام کا تصور ملکیت، )لاہور، پاکستان: منہاج القرآن پبلی کیشنز، 2007ء(: 65

( ) ابو داود، سلیمان بن اشعث بن اسحاق بن بشیر سجستانی (202-275ھ)، السنن، کتاب الخراج والإمارۃ والفئ، باب في إحیاء الموات، )بیروت، لبنان: دار الفکر، 1414ھ، ( 3: 178، رقم: 3073

( ) بخاری، الجامع الصحیح، کتاب المزارعۃ، باب من احیا ارضًا مواتًا، 2: 823، رقم: 2210۔

( ) ابو داود، السنن، کتاب الخراج والإمارۃ والفيئ، باب في اقطاع الأرضین، 3:117، رقم:3071۔

( ) النساء، 4: 6۔

( )ابن ماجہ، ابو عبد اﷲ محمد بن یزید قزوینی (209۔273ھ)، السنن ، کتاب التجارات، باب ما للرجل من مال ولده،) بیروت، لبنان: دار الکتب العلمیہ، 1419ھ( 2: 769، رقم: 2291۔(تو اور تیرا مال سب تیرے باپ کا ہے)

( ) الذاریات، 51: 19۔

( ) المعارج، 70: 24، 25۔

( ) ترمذی، ابو عیسیٰ محمد بن عیسیٰ بن سورہ بن موسیٰ بن ضحاک سلمی (210۲۱۰۔279ھ)، السنن ، کتاب الزکاۃ، باب ما جاء أن المال حقاً سوی الزکاۃ،) بیروت، لبنان: دار الغرب الاسلامی، 1998ء(، :3 48، رقم: 660

( ) الماعون، 7: 107

( ) طاہر القادری، ڈاکٹر، اقتصادیات اسلام،) لاہور، پاکستان: منہاج القرآن پبلی کیشنز، 2007ء( : 387

( ) البقرۃ، 2: 177۔

( ) آل عمران، 3: 92۔

( ) النساء، 4: 7، 8۔

( ) التوبۃ، 9: 103۔

( )تقی عثمانی، مفتی، اسلام اور جدید معیشت و تجارت،( کراچی، پاکستان: مکتبہ معارف القرآن،2006ء)، 34۔

( ) ایضاً، 33

( ) عثمانی، محمد تقی، اسلام اور جدید معیشت و تجارت، 33۔

( ) ابو یوسف، یعقوب بن ابراہیم بن حبیب انصاری کوفی بغدادی امام ابو حنیفہ کے نامور شاگردوں میں سے تھے۔ فقیہ، اصولی، مجتہد اور محدّث تھے۔ عباسی خلفاء میں سے مہدی، ہادی اور ہارون الرشید کے عہد میں منصب قضاء پر فائز رہے۔ آپ کی اہم تصانیف یہ ہیں: کتاب الخر1ج، المسبوط، کتاب الآثار، کتاب فی ادب القاضی۔ (ابن خلکان، وفیات الاعیان، 5/35۔324؛ ذھبی، سیر اعلام النبلاء، 7/9۔707؛ ذھبی، میزان الاعتدال، 4/447؛ لکھنوی، الفوائد البھیتہ/3۔372؛ عمر رضا کحالۃ، معجم المؤلفین، .240/13

( ) ابو یوسف، کتاب الخراج، 87:1

( ) علی عبد الواحد وافی، ڈاکٹر، قصۃ الملکیۃ فی العالم،( قاہرہ، مصر: دار نہضۃ مصر للطباعۃ والنشر والتوزیع، 1987ء) ، ڈاکٹر حسن سعفان،105

( )ایضاً۔

Published
2024-12-31
How to Cite
Muhammad Afzal, & Muhammad Abu Bakar. (2024). the اِنفرادی حقِ تملیک اور اس کے حدود و قیود:اسلامی تعلیمات کی روشنی میں تجزیاتی مطالعہ. Mujalla Islami Fikr-O-Tahzeeb (MIFT) / مجلہ اسلامی فکر و تہذیب, 4(2), 43–57. Retrieved from https://journals.umt.edu.pk/index.php/mift/article/view/6230
Section
Articles