برصغیر میں مغرب کے جنگی قوانین کا اولین تقابلی و تنقیدی جائزہ:سیدابوالاعلیٰ مودودی کے نقطہ نظر کا اختصاصی مطالعہ
The Foremost Comparative and Critical Analysis of Western Law of War in Sub Continent: A Special Study of Syed Abu ul Ala Maududi’s Views
Abstract

In the modern era, Syed Abul A'la Maududi (d. 1979) was the first Muslim leader from the Indian subcontinent to conduct a comparative study of the laws and attitudes of war in Islam and the West at the beginning of the Twentieth century, proving the superiority of Islam. Maududi believed that the West is unaware of the moral aspects, justification, objectives, and goals of war. Therefore, the West’s written international law provides no guidance on the questions of just and unjust wars, or right and wrong in warfare.The loss of ten million lives in World War I, the injury of millions, the wastage of trillions in war expenses, and the devastation of nations and countries—followed by the preparation for World War II shortly afterward—demonstrates that Western nations may have made extraordinary advancements in weaponry and war resources, but the spirit driving this warfare is the same savage spirit of ancient times, which has only grown more dangerous with the development of war instruments. Moreover, Western international law is merely a custom adopted by a few nations, lacking any legal significance or solid foundation. Despite the establishment of rules and regulations at The Hague and Geneva, and despite claims to respect "civilized laws of war," Western nations abandoned adherence to these laws as soon as the opportunity arose. In contrast, the objective of war in Islam is not simply "war" but reform, peace, and security. The history of the Prophet's era, the era of the Rightly Guided Caliphs, and the entire Islamic era testifies that Muslims conquered thousands of lands and cities without committing mass killings, enslaving the population, or confiscating their properties. Muslims established a new precedent by granting conquered peoples their full basic human and civil rights as non-Muslim citizens and protecting them. Only Islam has endeavored to limit warfare, replace savage competition with civilized conduct, uphold justice over oppression, and transform war from a sin into a virtue. It is only by adopting the Islamic law of war that the world can be saved from the curse of injustice.
Downloads
References
سید ابوالاعلیٰ مودودی، الجہاد فی الاسلام،(لاہور: ادارہ ترجمان القرآن،1996ء)، 461۔
مودودی، الجہاد فی الاسلام،463
یہ پہلی جنگ عظیم کی طرف اشارہ ہے۔ کیونکہ ابھی دوسری جنگ عظیم کا واقعہ پیش نہیں آیا تھا۔
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 463-464
مودودی، الجہاد فی الاسلام،465
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 467
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 468
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 472
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 485-486
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 499
مودودی، تنقیحات،(لاہور :اسلامک پبلیکیشنز، 1997)،73-74
مودودی، تفہیمات،(لاہور :اسلامک پبلیکیشنز) 3 :238
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 500/ سید مودودی نے اپنی کتاب کے حاشیہ میں تحریر کیا کہ دوسری جنگ عظیم میں ایٹم بم کی ایجاد نے اس نسبت کو بڑھا کر دس لاکھ درجہ کردیا ہے۔
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 502
مودودی، الجہاد فی الاسلام،502-503
مودودی، الجہاد فی الاسلام،503
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 506
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 509
مودودی، الجہاد فی الاسلام،514
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 520
مودودی، الجہاد فی الاسلام،523
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 526-527
مودودی، الجہاد فی الاسلام،598-600
مودودی، الجہاد فی الاسلام،271
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 275-276
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 283-284
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 284-285
مودودی، خطبات یورپ،(لاہور :ادارہ ترجمان القرآن (پرائیویٹ) لمیٹڈ ، 1993)، 51
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 322-323
مودودی، الجہاد فی الاسلام، 456
مودودی، تفہیمات، 3 : 339
مودودی، تفہیم القرآن،(لاہور :ترجمان القرآن، 1987ء)، 4 : 470
مودودی،خطبات یورپ، 50
مودودی، تفہیم القرآن،4 : 470
Copyright (c) 2025 Muhammad Rasheed Muhammad Rasheed

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC-BY) 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.